Belajar ni, bila kita rendahkan hati, keberkatan dia sangat berbeza.

.
CA dulu selalu juga 'berlagak'.
'Tak apalah, aku dah belajar benda tu, aku dah tahu.'
'Lah, dia ni ajar benda yang aku dah tahu, malas lah.'
.
Tapi, bila CA buang ego, tetap juga belajar dan ikut banyak kelas, jadi lebih mudah terima dan praktikkan ilmu tu.
.
Kadang tu ada juga kelas tu ulang benda yang sama dengan kelas yang pernah CA ikut sebelumnya. Tapi bila kita datang dengan gelas kosong dan isikan semula, fuhh!
Ya Allah, beza tau rasa tu. Bila Allah mudahkan urusan kita. Ilmu yang berulang tu jadi lebih jelas dalam kepala.
Macam kita buat maths. Dari dulu dah mahir tambah. Bezanya jumlah digit. Darjah satu belajar sampai dua digit. Darjah dua jadi tiga digit. Darjah tiga jadi empat digit.
Benda yang sama, tapi tahapnya berubah.
.
Macam FB ads juga. Cik Ayu dulu, dalam 2014 memang rancak buat FB Ads. Masa tu jual jamu.
Tapi, sekarang, tak berani dah nak buat beria. Sebab dah lama tak buat dan tak topup ilmu. Banyak perubahan dalam ads manager tu. Kalau nak buat betul-betul, kena masuk kelas lagi.
.
Ilmu bisnes juga begitu. Paling penting ilmu agama.
Kadang kita rasa, ah cukuplah, aku tahu solat, tahu mengaji, tahu hukum asas dalam islam, boleh baca terjemahan, kita dah rasa cukup.
Padahal, bila kita makin belajar, makin banyak kita tidak tahu.
Rupanya, wudhuk kita tak sama macam wudhu Rasulullah. Solat kita masih ada salah. Ada hukum yang kita tidak pernah dengar. Bila tadabbur, banyak perkara tauhid yang kita tidak pernah kisah.
.
.
Jadi, tak rugi kita belajar semula benda yang kita rasa dah tahu. Yang beri ilmu itu bukan guru, tapi Allah. Allah bagi ilham tak sama untuk setiap orang. Yang penting jangan sombong.
.
.
Setakat ini dulu. CA pun tengah bersemangat nak belajar bila ada dalam group SAM ni. Subhanallah, rasa membuak-buak terujanya. haish!