Stress dengan rutin?



Bila dah terlalu lama terperap, rutin yang sama berbulan, bertahun, mungkin ada satu masa tu kita rasa bosan.

Bosan ni sebab kita penat sebenarnya.
Bosan juga datang bila kita terlalu mahukan kesempurnaan.
Tiap-tiap hari nak semua siap. Nak semua ada. Nak semua kemas dan lengkap.
Sahabat ku sayang, kita manusia je. Kita memang tak sempurna pun.
Jika ada masa kita mula rasa bosan atau penat, kita ubah rutin.
Contoh, biasa bangun pukul 5.30 buat sarapan, pukul 6.30 semua mesti dah siap. Kita ubah, bangun pukul 5.00, tahajud beberapa rakaat. Mengaji, tenangkan hati. Ada masa lagi, baca tafsir satu atau dua muka surat.
Berbicara dengan Allah. Mengadu kita penat. Bagilah ketenangan hari ni. Kejut anak-anak, ajak solat subuh, mengaji.
Buat sarapan sama-sama. Bergurau di pagi hari.
Bukan semua tanggungjawab mesti disempurnakan oleh kita seorang. Wujudkan kebersamaan.
Fleksibel kan jadual. Tak payah ketat sangat. Kita bukan di military school.
Kita di rumah kita sendiri.
Berterima kasih pada Allah kerana diberi peluang buat banyak pahala dan kebaikan. Ia bermakna kita ada banyak kasih sayang dari Allah.
Impikan rumah kita di syurga. insya-Allah.
Selamat pagi, selamat menjalani satu hari lagi dalam kehidupan dengan penuh rasa syukur dan kemaafan.
Hidup ini singkat, jangan diberat-beratkan gais ❤️

Ayu Rashidah @ Cik Ayu

Nama sebenar Cik Ayu ialah Rashidah, tapi mak ayah dah panggil Ayu dari kecil lagi. Dah berusia 40 tahun pun. Ok, Cik Ayu berbisnes di rumah saja. Di Ulu Tiram, Johor. Bisnes utama ialah Freelance Designer/ghostwriter.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan