Kenapa Gluten tak elok untuk orang eczema?



Cik Ayu, gluten tu apa? Kenapa Gluten tu tak elok untuk orang eczema? Anak saya suka sangat roti, tiap hari nak makan roti.


CA pun dulu kan, tiap malam, masa dalam pantang, sebelum tidur mesti makan roti putih tu cicah milo. Sedap kan? Tulah, rupanya dia boleh jadi punca eczema yang teruk. Sedih.

Sebab apa gluten ni di panggil Glu-ten? Sebab ‘Glu’. Haa dia macam melekit macam gam tu. Tapi gam ni dalam tepung gandum atau bijirin lain seperti oat, nestum. Dia melekit-lekit kan? Orang kita ada yang panggil kanji.

Jadi, benda melekit tu dipanggil gluten. Dalam usus kita, gluten ni susah sangat nak dicerna sebab sifat dia tu. Gluten ni pula boleh menyebabkan usus kita bocor (Leaky Gut). Bukan bocor macam berlubang tu. Ada kerosakan di usus tu.

Jadi bila dah bocor tu dia membantu sangat bendasing seperti bakteria jahat, makanan tak cerna, toksin keluar dari usus kita dan masuk ke aliran darah.

Bila dah banyak bendasing dalam aliran darah, dia akan merayap ke serata badan dan berlakulah keradangan sistemik. Masa tulah jadinya Eczema dan lain-lain masalah.

Bukan setakat itu aje, kebocoran usus juga menyebabkan usus gagal menghasilkan enzim DAO untuk memecahkan histamin. Maka, histamin yang berkumpul pun menyebabkan hal seperti eczema juga.

Oleh kerana punca dia dah dua, memang ada peluang sangat dapat masalah yang lebih teruk. Kalau eczema, eczemanya akan jadi melarat dan jadi kronik. Kalau resdung, mula lah bersin tak berhenti, hidung gatal teruk, sentiasa berlendir, muka pun rasa merenyam dan sebagainya.

Kalau asma, mulalah datang serangan semput tu. Tak boleh salah sikit, semput.

Jadi nak buat macam mana ni?

Sebab itu kita nasihatkan supaya hentikan makan bahan mengandungi gluten. Bukanlah berhenti makan seumur hidup.

Kita cuma beri peluang usus kita membaik. Kita makan makanan yang tinggi kandungan vitamin C. Kita beri peluang badan kita buang toksin.

Biarkan semuanya kembali pulih secara semula jadi. Jadi ia memang akan memakan masa. Mungkin sebulan, 3 bulan, 6 bulan. Bergantung kepada badan kita dan amalan pemakanan kita.

Intoleransi gluten boleh mempunyai banyak gejala. (Seperti dalam gambar)

Walau bagaimanapun, ingat bahawa kebanyakan gejala dalam senarai di dalam gambar mungkin juga mempunyai penjelasan lain.

Dalam kes ini, kita harus berjumpa doktor untuk memeriksa jika ada penjelasan lain atau mencuba mengelakkan gluten dari diet anda untuk melihat apakah ia membantu.

Jika jelas gluten lah penyebab sismptom itu, anda boleh lah terus ambil tindakan.

Kalau nak cepat sihat, cepat pulih, kita kena ambil vitamin C, makanan yang tingkatkan imuniti badan, makanan yang tidak menyebabkan radang, makanan yang mengandungi antioksida yang tinggi, meningkatkan anti-histamin semula jadi.

Pada CA kan, memang susah nak pantau apa makanannya. Jadi mudahnya ambil supplement je lagi senang. Supplement ni dah merangkumi semua yang kita perlukan. Tinggal ambil je tiap hari. Mudahkan?

Supplement apa ? Redox Ultra.

Memang power sebab ada astaxanthin yang sangat berkhasiat beribu kali ganda dari vitamin C. Dah tak payah susah lah nak mencari kan?

Ayu Rashidah @ Cik Ayu

Nama sebenar Cik Ayu ialah Rashidah, tapi mak ayah dah panggil Ayu dari kecil lagi. Dah berusia 40 tahun pun. Ok, Cik Ayu berbisnes di rumah saja. Di Ulu Tiram, Johor. Bisnes utama ialah Freelance Designer/ghostwriter.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan