3 perkara penting mesti ada dalam hati jika mahu berbisnes



Antara perkara yang aku belajar dalam bisnes masa kerja dengan uncle wong stationery dulu :

1. Bisnes mesti ikut kemampuan diri dulu. Jangan mulakan bisnes dengan benda yang tak ada pada tangan.
Mulakan dengan apa yang kita ada.
Kalau ada idea, mulakan dengan idea.
Kalau ada RM100, mulakan dengan RM50.00
Kalau ada tenaga, gunakan tenaga.
2. Bisnes bukan untuk kaya. Bisnes kena ada rasa suka terima cabaran. Cabaran dalam bisnes banyak. Cabaran paling orang susah nak terima adalah saat diuji dengan kerugian.
Bahagian ni, kalau orang tu objektif bisnes dia nak kaya, dia akan "Demotivated" dengan teruk sekali. Semangat hilang, kelam kabut sampai tak boleh fikir apa yang patut di buat. Akhirnya, kerugian semakin besar dan jatuh.
3.Bisnes bukan untuk "Show-off"
Orang bisnes tak semestinya sentiasa ada kereta mewah. Orang bisnes tak semestinya kena ada rumah banglo. Orang bisnes tak semstinya kena pakai barang branded.
Uncle Wong ni ada empat cawangan kedai stationery besar di Kuala Lumpur. Ada satu kedai tu, masa sekolah aku selalu pergi. Bila dah kerja dengan dia baru aku tahu kedai tu kedai dia. Memang best kedainya. Masa tu kedainya ada di Ampang Point.
Cuma aku tak pasti ada lagi tak kedai dia sekarang.
Okey, yang nak aku cerita, walau bisnes di bagus, berkembang, dapat sambutan dari tahun ke tahun, dia pergi ke mana-mana naik kenderaan awam sahaja gais! LRT, bas. Dia tidak ada kereta mewah walau dia sudah terlebih mampu.
Hampir dua puluh tahun dah aku tak jumpa uncle ni. Aku tak pasti apa kisah dia sekarang. Apa yang aku pasti, mengenali dia sangat beri kesan dalam hidup aku.
Nanti aku share lagi kisah bisnes ni. Banyak sangat nak aku kongsikan.

Ayu Rashidah @ Cik Ayu

Nama sebenar Cik Ayu ialah Rashidah, tapi mak ayah dah panggil Ayu dari kecil lagi. Dah berusia 40 tahun pun. Ok, Cik Ayu berbisnes di rumah saja. Di Ulu Tiram, Johor. Bisnes utama ialah Freelance Designer/ghostwriter.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan